DRUKUJ
2024-10-16

Procedury zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów
  2. Zarządzenie Nr 7/2024 Komendanta Straży Miejskiej w Elblągu w sprawie wprowadzenia w Straży Miejskiej w Elblągu Procedury zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych

 

Celem procedury jest utworzenie wewnętrznych regulacji umożliwiających poufne i bezpieczne dokonywanie zgłoszeń przez sygnalistów i podejmowanie działań następczych zgodnie z ustawą, sprzyjających zwiększeniu efektywności wykrywania i rozwiązywania sytuacji związanych z wystąpieniem naruszeń przepisów prawa w Straży.

 

Przyjmowanie zgłoszeń

Osobą upoważnioną do przyjmowania zgłoszeń jest upoważniony pracownik Straży Miejskiej w Elblągu:

  • Dorota Broczkowska – starszy inspektor 55 239-30-36

 

Sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych, obejmują możliwość dokonywania zgłoszenia:

  1. ustnie w postaci bezpośredniego zgłoszenia w formie protokołu,
  2. pisemnie w postaci papierowej doręczone lub wysłane na adres: Straż Miejska w Elblągu, ul. Winna 9, 82-300 Elbląg z dopiskiem„zgłoszenie wewnętrzne – do rąk własnych osoby upoważnionej
  3. pocztą elektroniczną na dedykowany adres mailowy:sygnalista.sm@strazmiejska.elblag.pl

 

Sygnalista

Sygnalistą może być osoba fizyczna, która zgłasza informację na temat naruszenia prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, o której mowa w art. 4 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, np.:

  • pracownicyStraży, w tym byli pracownicy;
  • osoby ubiegające się o zatrudnienie w Straży, które uzyskały informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy,
  • osoby świadczącej pracę na rzecz Straży na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  • przedsiębiorcy współpracujący ze Strażą;
  • osoby świadczące pracę na rzecz Straży pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  • stażyści;
  • praktykanci;

 

Zakres zgłoszeń

Procedura obejmuje zgłaszanie informacji o naruszeniach prawa, uzyskanych w kontekście związanym z pracą, dotyczących określonych dziedzin prawnych:

  1. korupcji;
  2. zamówień publicznych;
  3. usług, produktów i rynków finansowych;
  4. zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
  5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  6. bezpieczeństwa transportu;
  7. ochrony środowiska;
  8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  9. bezpieczeństwa żywności i pasz;
  10. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  11. zdrowia publicznego;
  12. ochrony konsumentów;
  13. ochrony prywatności i danych osobowych;
  14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczpospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  17. konstytucyjnych wolności oraz praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej.

 

Treść zgłoszenia

W celu sprawnego rozpatrzenia zgłoszenia zaleca się, aby zgłoszenie zawierałoprzejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu sprawy, w szczególności:

  • kategorię naruszenia prawa;
  • dane sygnalisty (imię, nazwisko);
  • kontekst związany z pracą (np. pracownik, były pracownik, stażysta, praktykant, przedsiębiorca);
  • dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa (imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy)
  • opis naruszenia prawa oraz jego datę;
  • zgłoszenie dodatkowo może zostać udokumentowane zebranymi dowodami i wykazem świadków.

 

Zgłoszenia dokonane anonimowo nie będą rozpatrywane.

 

Informacja zwrotna

Jeżeli zgłoszenie spełnia wymagania ustawy i procedury, upoważniony pracownik w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania przekazuje sygnaliście potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia

Jeżeli zgłoszenie nie spełnia wymagań ustawy i procedury, upoważniony pracownik przekazuje sygnaliście informację, że zgłoszenie nie podlega rozpatrzeniu w trybie ustawy.

Upoważniony pracownik przekazuje sygnaliście informację zwrotną o planowanych lub podjętych działaniach następczych i powodach takich działań w maksymalnym terminie, nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub - w przypadku nieprzekazania potwierdzenia - 3 miesięcy od upływy 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia.

 

Ochrona sygnalisty

Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.

Z ustawowej ochrony przed działaniami odwetowymi za dokonanie zgłoszenia, a także próbami
i groźbami takich działań, korzysta:

  • sygnalista;
  • osoby pomagające sygnaliście w dokonaniu zgłoszenia;
  • osoby powiązane z sygnalistą.

 

Zgłoszenia zewnętrzne

Od dnia 25 grudnia 2024 r. możliwe będzie dokonywanie zgłoszeń do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem niniejszej procedury, w szczególności gdy: w terminie na przekazanie informacji zwrotnej, ustalonym w procedurze, podmiot nie przekaże informacji zwrotnej sygnaliście lub sygnalista ma uzasadnione podstawy, by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi go na działania odwetowe, lub w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez podmiot z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między podmiotem a sprawcą naruszenia prawa lub udziału podmiotu w naruszeniu prawa.