Procedury zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów
- Zarządzenie Nr 7/2024 Komendanta Straży Miejskiej w Elblągu w sprawie wprowadzenia w Straży Miejskiej w Elblągu Procedury zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych
Celem procedury jest utworzenie wewnętrznych regulacji umożliwiających poufne i bezpieczne dokonywanie zgłoszeń przez sygnalistów i podejmowanie działań następczych zgodnie z ustawą, sprzyjających zwiększeniu efektywności wykrywania i rozwiązywania sytuacji związanych z wystąpieniem naruszeń przepisów prawa w Straży.
Przyjmowanie zgłoszeń
Osobą upoważnioną do przyjmowania zgłoszeń jest upoważniony pracownik Straży Miejskiej w Elblągu:
- Dorota Broczkowska – starszy inspektor 55 239-30-36
Sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych, obejmują możliwość dokonywania zgłoszenia:
- ustnie w postaci bezpośredniego zgłoszenia w formie protokołu,
- pisemnie w postaci papierowej doręczone lub wysłane na adres: Straż Miejska w Elblągu, ul. Winna 9, 82-300 Elbląg z dopiskiem„zgłoszenie wewnętrzne – do rąk własnych osoby upoważnionej”
- pocztą elektroniczną na dedykowany adres mailowy:sygnalista.sm@strazmiejska.elblag.pl
Sygnalista
Sygnalistą może być osoba fizyczna, która zgłasza informację na temat naruszenia prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, o której mowa w art. 4 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, np.:
- pracownicyStraży, w tym byli pracownicy;
- osoby ubiegające się o zatrudnienie w Straży, które uzyskały informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy,
- osoby świadczącej pracę na rzecz Straży na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- przedsiębiorcy współpracujący ze Strażą;
- osoby świadczące pracę na rzecz Straży pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- stażyści;
- praktykanci;
Zakres zgłoszeń
Procedura obejmuje zgłaszanie informacji o naruszeniach prawa, uzyskanych w kontekście związanym z pracą, dotyczących określonych dziedzin prawnych:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczpospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności oraz praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej.
Treść zgłoszenia
W celu sprawnego rozpatrzenia zgłoszenia zaleca się, aby zgłoszenie zawierałoprzejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu sprawy, w szczególności:
- kategorię naruszenia prawa;
- dane sygnalisty (imię, nazwisko);
- kontekst związany z pracą (np. pracownik, były pracownik, stażysta, praktykant, przedsiębiorca);
- dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa (imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy)
- opis naruszenia prawa oraz jego datę;
- zgłoszenie dodatkowo może zostać udokumentowane zebranymi dowodami i wykazem świadków.
Zgłoszenia dokonane anonimowo nie będą rozpatrywane.
Informacja zwrotna
Jeżeli zgłoszenie spełnia wymagania ustawy i procedury, upoważniony pracownik w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania przekazuje sygnaliście potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia
Jeżeli zgłoszenie nie spełnia wymagań ustawy i procedury, upoważniony pracownik przekazuje sygnaliście informację, że zgłoszenie nie podlega rozpatrzeniu w trybie ustawy.
Upoważniony pracownik przekazuje sygnaliście informację zwrotną o planowanych lub podjętych działaniach następczych i powodach takich działań w maksymalnym terminie, nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub - w przypadku nieprzekazania potwierdzenia - 3 miesięcy od upływy 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia.
Ochrona sygnalisty
Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
Z ustawowej ochrony przed działaniami odwetowymi za dokonanie zgłoszenia, a także próbami
i groźbami takich działań, korzysta:
- sygnalista;
- osoby pomagające sygnaliście w dokonaniu zgłoszenia;
- osoby powiązane z sygnalistą.
Zgłoszenia zewnętrzne
Od dnia 25 grudnia 2024 r. możliwe będzie dokonywanie zgłoszeń do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem niniejszej procedury, w szczególności gdy: w terminie na przekazanie informacji zwrotnej, ustalonym w procedurze, podmiot nie przekaże informacji zwrotnej sygnaliście lub sygnalista ma uzasadnione podstawy, by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi go na działania odwetowe, lub w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez podmiot z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między podmiotem a sprawcą naruszenia prawa lub udziału podmiotu w naruszeniu prawa.